Tumblr Instagram Facebook Twitter
NAJNOWSZE LOSOWE
STREFA VHS

Camerimage 2018

Międzynarodowy Festiwal Filmowy ponownie w mieście nad Brdą, czyli Camerimage w Bydgoszczy. Retrospektywy, spotkania z mistrzami kina, premiery, konkursy. Filmy, dużo filmów. Spośród całego programu wybrałem te tytuły, które szczególnie mnie zainteresowały i na których będę chciał się pojawić. Rzecz jasna, seanse potrafią się zazębić i trzeba będzie w kilku przypadkach dokonać trudnego wyboru. Festiwalowe sale są jednak w tak bliskim od siebie położeniu, że kwestia dotarcia od jednego miejsca do drugiego to 10 minut pieszo, w tym przypadku warto to wziąć pod uwagę przy planowaniu. Opisy festiwalowe lub od dystrybutorów. Nie ukrywam jednocześnie, że w tym roku repertuar Camerimage nie powalił mnie na kolana 🙁

SOBOTA

Opera Nova – Sala Główna – 22:00

Gentleman z rewolwerem (2018), reż. David Lowey

Forrest Tucker postanowił najwyraźniej w młodości, że zrobi wszystko, by się w życiu nie nudzić. Przez kolejne dekady stał się notorycznym rabusiem banków, który z okradania innych uczynił swego rodzaju sztukę, a ilekroć został ujęty, zawsze po jakimś czasie uciekał z więzienia i rozpoczynał swoją przygodę z bezprawiem na nowo. Jest rok 1981, Tucker ma dobrze ponad siedemdziesiąt lat, ale nie zamierza rezygnować, między innymi dlatego, że kocha to, co robi. Czy coś lub ktoś będzie w stanie odmienić starego rabusia? Może policja? A może pewna urocza wdowa?

NIEDZIELA

Opera Nova – Sala Dokumentalna – 19:15

Living the Light – Robby Müller (2018), reż. Claire Pijman

Tworząc ten niezwykły esej filmowy, reżyserka Claire Pijman dotarła do tysięcy zapisów na taśmach Hi8, zdjęć i polaroidów, które Robby Müller stworzył, pracując przy ponad 70 swoich filmach. Wiele z nich powstało w ramach jego długoletniej współpracy z takimi reżyserami jak Wim Wenders, Jim Jarmusch czy Lars von Trier. Film splata wszystkie te materiały z fragmentami twórczości Müllera, budując płynną filmową narrację. Nawet jeśli jego dzieło jest skończone, filmy Müllera wciąż żyją. Światło bowiem nigdy nie gaśnie i zawsze tworzyć będzie przestrzeń dla ludzkich losów uwiecznianych następnie poprzez obraz. Living the Light jest opowieścią o tym właśnie świetle.

Multikino – 12:45

Da xiang xi di er zuo (2018)Siedzący słoń / Da xiang xi di er zuo (2018), reż. Hu Bo

Zrealizowana z rozmachem panorama międzyludzkich, rodzinnych i klasowych relacji, na których odciska piętno moralna korupcja. W rozgrywającej się w ciągu jednego dnia opowieści szkolny incydent (uczeń zrzuca ze schodów znęcającego się nad nim kolegę) prowadzi do serii tragicznych wydarzeń, a rozkręcająca się spirala przemocy pochłania kolejnych bohaterów. Są wśród nich choćby mężczyzna żyjący w poczuciu winy z powodu samobójstwa przyjaciela, skonfliktowana z matką dziewczyna, wystraszony chłopiec czy starzec, którego syn chce się pozbyć z ciasnego domu. Wszyscy fantazjują o ucieczce z miasta, a pragnienie to ucieleśnia mityczny siedzący słoń z miasta Manzhouli – nieporuszony, obojętny niczym Budda, przyglądający się okrucieństwom, jakie zadają sobie ludzie. Siedzący słoń to nie tylko niezwykle pesymistyczna diagnoza współczesnych Chin, lecz także jeden z najbardziej poruszających obrazów straconej młodości.

Multikino – 18:15

Jean-Luc Godard, Agnès Varda, and JR in Visages villages (2017)Twarze, plaże / Visages, villages (2017), reż. Agnès Varda Jr.

Agnès Varda, francuska fotografka i reżyserka filmowa, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara za całokształt twórczości oraz honorowego Cezara, oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 33. Ona pracowała z Jean-Lukiem Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Łączy ich zamiłowanie do obrazów, a zwłaszcza kwestionowanie sposobu, w jaki są pokazywane. Varda wybrała kino, JR tworzenie fotograficznych galerii na wolnym powietrzu. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast.

Multikino – 20:30

Ah-In Yoo in Beoning (2018)Płomienie / Burning (2018), reż. Chang-dong Lee

Marzący o karierze pisarza Jong-so, został zmuszony do powrotu na rodzinną wieś. Chłopak przeżywa właśnie zauroczenie Haemi (Jeon Jong-seo), która twierdzi, że zna go ze szkoły. Pod jej nieobecność Jong-soo opiekuje się kotem, którego nigdy nie udaje mu się zobaczyć, choć znika zostawiane dla niego jedzenie. Z dalekiej podróży Haemi przywozi Bena, zamożnego, pewnego siebie światowca, i to z nim spędza teraz czas. Zrozpaczony Jong-soo krąży wokół szczęśliwej pary – aż do dnia, w którym dziewczyna znika. Z dnia na dzień chłopak nabiera coraz większej pewności, że to Ben jest za to odpowiedzialny.

PONIEDZIAŁEK

Opera Nova – Sala Główna – 12:45

Fuga (2018)Fuga (2018), reż. Agnieszka Smoczyńska

Alicja nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Nie pamięta miłości do męża i synka. Z czasem do Alicji wracają urywki wspomnień, tworząc niewyraźny i niepokojący obraz tajemnicy – tego co zdarzyło się w przeszłości. Co jest tą tajemnicą? Czy rodzące się uczucia do przed chwilą poznanych męża i syna pozwolą kobiecie zrozumieć przeszłość i zbudować szczęście swoje i rodziny?

MCK Orzeł – 13:30

Silverado (1985)Silverado (1985), reż. Lawrence Kasdan

Co wyjdzie z połączenia lakonicznego rewolwerowca z więzienną przeszłością, jego narwanego młodszego brata, czarnoskórego mężczyzny pragnącego pomścić ojca oraz zbolałego samotnika, który najchętniej zamieszkałby w jakimś w miarę rozsądnym barze? Niezbyt dobrane towarzystwo ze zbyt dużym ładunkiem testosteronu, to oczywiste. Ale również grupa szlachetnych kowbojów, którzy będą w stanie uratować miasteczko Silverado przed skorumpowanym szeryfem i jego niemniej skorumpowanymi ludźmi. W międzyczasie zdążą wielokrotnie się pokłócić oraz pokonać kilku dodatkowych czarnych charakterów, by następnie odjechać w stronę zachodzącego słońca.

Multikino – 14:30

Die bitteren Tränen der Petra von Kant (1972)Gorzkie łzy Petry von Kant / Die bitteren Tränen der Petra von Kant (1972), reż. Rainer Werner Fassbinder

Projektantka mody Petra von Kant zakochuje się w młodszej od siebie modelce Karin Thimm. Kobiety żyją pewien czas w udanym związku, ale w momencie, w którym Karin okazuje Petrze zniecierpliwienie jej zaborczością, sytuacja staje się dramatyczna. Inscenizacja w jednym wnętrzu, niby dekoracji, celowo podkreśla teatralny rodowód filmu. Temu samemu służą długie ujęcia, symulujące znamienną dla teatru ciągłość czasową akcji. Uważa się, że w Gorzkich łzach Petry von Kant pierwszy raz w pełni dał o sobie znać talent operatorski Michaela Ballhausa. Autor zdjęć pomógł Fassbinderowi barwą, oświetleniem, dużą głębią ostrości, ruchami kamery (kiedy tylko były możliwe i celowe), wreszcie kilkoma pięknymi zbliżeniami twarzy aktorek, wnieść do tego teatru w filmie żywioł kina i zbudować gęstą atmosferę.

Opera Nova – Sala Główna – 20:00

Rachel Weisz, Emma Stone, and Olivia Colman in The Favourite (2018)Faworyta / The Favourite (2018), reż. Yorgos Lanthimos

Anglia u zarania XVIII wieku nie jest dobrym krajem dla ubogich ludzi. Wykorzystywani, wyzyskiwani, wyrzucani ze swych ziem, by spłacać drakońskie koszty rozgrywającej się na kontynencie wojny z Francją, mogą jedynie potulnie usługiwać arystokracji. To nie jest jednak film o nich, lecz o perfidnych intrygach, wbijanych w plecy nożach oraz hedonistycznych zabawach zblazowanych i wpływowych ludzi, którzy żyją w całkowitym odrealnieniu na dworze permanentnie schorowanej królowej Anny. Nieśmiała, samotna, zagubiona w świecie męskiej polityki monarchini zostawia rządzenie krajem swej przyjaciółce, lady Sarze, a sama zajmuje się bardziej przyziemnymi rzeczami, takimi jak doglądanie ukochanych królików. W pewnym momencie do gry o jej względy i związane z tym dostatnie życie włącza się zdegradowana do roli służki eks-arystokratka Abigail. A to prowadzi do kolejnej wojny. Anglia nie stanie się dzięki niej dobrym krajem dla ubogich ludzi, ale przynajmniej na dworze nikt nie będzie się nudził.

Opera Nova – Sala Główna – 22:45

Chloë Sevigny and Kristen Stewart in Lizzie (2018)Lizzie (2018), reż. Craig William Macneill

Lizzie Borden została zapamiętana przez kulturę masową jako niezrównoważona psychicznie morderczyni, która w 1892 roku siekierą pozbawiła życia ojca i macochę. Film ukazuje, w jaki sposób młoda, stosunkowo zamożna kobieta, która znajduje niespodziewanie oparcie w uczuciu do własnej pokojówki, dochodzi do krwawego punktu bez powrotu. Jak pęka pod naporem otaczającej jej ze wszystkich stron męskiej agresji, gwałtowności oraz różnych form manipulacji. Jak próbuje bezskutecznie uciekać z pułapki, w której przyszło jej się urodzić i dorastać. Jak postanawia odmienić los swój i znanych jej kobiet.

WTOREK

Multikino – 11:30

Colin Firth, Rupert Everett, Emily Watson, Colin Morgan, and Edwin Thomas in The Happy Prince (2018)The Happy Prince (2018), reż. Rupert Everett

Zniesławiony, upokorzony i podupadły na zdrowiu, Oscar Wilde opuścił w 1897 roku podlondyńskie więzienie Reading, w którym przesiedział dwa lata za kontakty homoseksualne. Jego kariera nigdy nie wróciła już na dawne tory, a ostatnie lata życia słynny pisarz spędził w podrzędnym paryskim hotelu, posługując się przybranym nazwiskiem Sebastian Melmoth. Film opowiada właśnie o tym okresie, gdy załamany i bez grosza przy duszy były złotousty esteta i pięknoduch nieudanie próbuje radzić sobie na różne sposoby ze swym niespodziewanym upadkiem oraz świadomością, że ludzie, którzy niegdyś go kochali i podziwiali, w mgnieniu oka się od niego odwrócili. Snując wspomnienia o dawnym życiu, w szczególności szczęściu odczuwanym w towarzystwie własnych dzieci, Wilde przyjmuje do siebie powoli fakt końca znanego mu świata. W jego wnętrzu rozgrywa się dramatyczna walka: chciałby zniknąć, stać się niewidzialny dla innych, lecz nie potrafi pogrzebać wszystkich aspektów swej barwnej osobowości sprzed lat.

Opera Nova – Sala Główna – 15:00

Yalitza Aparicio in Roma (2018)Roma (2018), reż. Alfonso Cuarón

Roma to barwny portret konfliktów rodzinnych i społecznej hierarchii pośród politycznego chaosu, opowiadający historię młodych służących pochodzących z indiańskiego ludu Misteków. Cleo (Yalitza Aparicio) i Adela (Nancy García García) pracują dla niedużej rodziny w zamieszkiwanej przez klasę średnią dzielnicy Meksyku Romie. Pani domu, matka czwórki dzieci Sofia (Marina de Tavira) usiłuje uporać się z przedłużającą się nieobecnością męża, natomiast Cleo musi stawić czoło druzgocącej prawdzie. Czy zacznie przez to zaniedbywać dzieci Sofii, które kocha jak własne? Starając się nadać nowy sens miłości i poczuciu solidarności w kontekście hierarchii społecznej, gdzie klasa i rasa są ze sobą pokrętnie splecione, Cleo i Sofia po cichu zmagają się ze zmianami przenikającymi ich rodzinny dom w kraju, w którym dochodzi do starć między wspieraną przez rząd milicją a demonstrującymi studentami.

Multikino 16:30

Revolver Mind (2017), reż. Alejandro Ramirez Corona

Odkupienie – pojęcie niezwykle pojemne, obejmujące zarówno chęć naprawienia mentalnych szkód wyrządzonych nielubianej koleżance czy koledze ze szkolnej ławy, jak i próbę odpokutowania dobrymi uczynkami za pozbawienie kogoś życia. Dla każdego z trójki bohaterów odkupienie oznacza coś zupełnie innego. Mario dwadzieścia lat wcześniej zabił kandydata na prezydenta Meksyku, a po wyjściu z więzienia próbuje ułożyć sobie życie na nowo, choć ze zgrozą odkrywa, że w kraju niewiele się zmieniło. Jennifer to bezdomna Amerykanka, która znajduje w śmieciach stylowy rewolwer, ale żeby sprzedać go na czarnym rynku, musi wyjechać do Meksyku, gdzie los płata jej niejednego figla. Chicali jest młodym, acz doświadczonym już przez życie policjantem z Tijuany, który zaczyna mordować dla lokalnej mafii, próbując nie myśleć o tym, że być może przekroczył już punkt bez powrotu. Ich losy przeplatają się w niespodziewany sposób, ale nikt nie zdejmie z nich ciężaru odpowiedzialności za własne życiowe wybory.

ŚRODA

Opera Nova – Sala Dokumentalna – 12:00

Over the Limit (2017)Over The Limit (2017), reż. Marta Prus / Film objęty patronatem Po napisach

20-letnia Rosjanka Margarita Mamun trenuje gimnastykę artystyczną. W przygotowaniach do olimpiady w Rio de Janeiro pomagają jej dwie trenerki, reprezentujące różne podejścia do sportowego sukcesu i wchodzące z bohaterką w odmienne relacje. Film w emocjonalny sposób opowiada o psychicznych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu. Pokazuje, jak dążenie do mistrzostwa łączy się z brutalnym hartowaniem charakteru zawodniczki.

Opera Nova – Sala Główna – 13:00

The Ballad of Buster Scruggs (2018)Ballada o Busterze Scruggsie / The Ballad of Buster Scruggs (2018), reż. Ethan Coen, Joel Coen

Uśmiechnięty kowboj podśpiewuje sobie radośnie w rytm kolejnych upadających przed nim zwłok. Podrzędny showman podróżuje ze znajomym dziwolągiem, poszukując ludzi, którzy zapłacą bez większego zastanowienia, by posłuchać i popatrzeć na mężczyznę bez rąk i nóg. Podstarzały poszukiwacz złota odkrywa przypadkiem prawdziwy raj, który nie jest jednak tym, czym się z początku wydaje. Sześć historii rodem z klasycznego Dzikiego Zachodu, pełnego superszybkich ekscentryków z zawsze naładowanymi sześciostrzałowymi rewolwerami, narwanych rabusiów bankowych w tarapatach, Indian żywiołowo atakujących białych najeźdźców oraz kobiet, które z mniejszym lub większym powodzeniem radzą sobie w męskim świecie. Sześć luźno powiązanych ze sobą opowieści, które ukazują raz brutalne i krwawe, a raz nieco łagodniejsze i bardziej romantyczne oblicze trudnych i niesprawiedliwych czasów, które dzięki X Muzie zostały na zawsze zmitologizowane w annałach kultury masowej.

Opera Nova – Sala Główna – 19:30

Peterloo (2018)Peterloo (2018), reż. Mike Leigh

Rok 1815, osiemnasty dzień czerwca. Młody żołnierz błąka się po wygasającym, usianym po horyzont zwłokami polu bitwy, próbując zrozumieć, czego właśnie doświadczył, w czym uczestniczył. Chaos i pożoga zrodzone pod Waterloo zmienią w nadchodzących latach całą Europę. Rok 1819, szesnasty dzień sierpnia. Tysiące ludzi, przedstawicieli różnych sfer życia, od prostych chłopów i robotnic po dziennikarzy i intelektualistów, patrzą w osłupieniu na szarżujących na nich z wściekłością bądź wystudiowaną obojętnością żołnierzy. Krwawo stłumiona w Manchesterze demonstracja, napędzana huraganem przemian nadciągającym od strony Francji i Stanów Zjednoczonych, już po fakcie nazwana Peterloo, rozpocznie niedługo w Anglii bolesny proces przemian. Akcja filmu rozgrywa się pomiędzy tymi dwoma oddalonymi w miejscu i czasie punktami, przedstawiając amalgamat losów ludzi pośrednio lub bezpośrednio związanych z przynajmniej jednym z tych dwóch wydarzeń, które pomimo dwustu lat wciąż odbijają się echem w naszych czasach.

CZWARTEK

Opera Nova – Sala Główna – 13:00

Eter (2018)Eter (2018), reż. Krzysztof Zanussi

Początek XX wieku, obrzeża Cesarstwa Rosyjskiego. Doktor podaje śmiertelną dawkę eteru młodej kobiecie, którą pragnie uwieść. Ucieka. Znajduje zatrudnienie w austriacko-węgierskiej twierdzy, gdzie kontynuuje swoje eksperymenty z eterem. Ich celem jest uśmierzenie bólu, ale też manipulowanie ludzkim zachowaniem. Cena powodzenia to utrata duszy, ale miłość może wybawić Doktora od wiecznego potępienia.

Multikino – 14:15

Jakob Cedergren in Den skyldige (2018)Winni / Den skyldige (2018), reż. Gustav Möller

Śmiertelnie znudzony operator policyjnego telefonu alarmowego odbiera mechanicznie kolejne wezwania. Raz dzwoni facet, który zażył za dużo narkotyków i nie za bardzo wie, co się wokół niego dzieje, innym razem mężczyzna, który został okradziony we własnym BMW przez prostytutkę. Dzień jak co dzień. A przynajmniej dla każdego pracującego na linii alarmowej, bowiem dla naszego bohatera, zawieszonego tymczasowo w czynnościach służbowych policjanta Asgera Holma, fizyczna bierność jest największą karą. Wszystko zmienia się, gdy odbiera telefon od zdesperowanej kobiety, która mówi szyfrem, żeby nie zaalarmować prowadzącego samochód porywacza, wiozącego ją do nieznanego celu. Korzystając z doświadczenia zdobytego przez lata aktywności w terenie oraz sprawnie działającego policyjnego systemu prewencyjnego, Holm rozpoczyna walkę z niewidzialnym przestępcą. W pewnym momencie staje jednak pod murem policyjnych procedur, wiedząc, że czas działa na jego niekorzyść.

Multikino – 16:45 

Obey (2018)Obey (2018), reż. Jamie Jones

Leon to czarnoskóry dziewiętnastolatek o posturze koszykarza, który nie ma w życiu łatwo. Mieszka w ubogiej dzielnicy Wschodniego Londynu z matką, która już dawno poddała się alkoholowym demonom. Chłopak spędza wolny czas albo na trenowaniu bosku, albo na wałęsaniu się po ulicach z paczką wyszczekanych przyjaciół. Narastający w nim gniew, zrodzony z życia w posłuszeństwie wobec reguł narzucanych przez innych, nie znajduje żadnego ujścia. Wszystko ulega zmianie, gdy na jednej z imprez Leon poznaje szaloną i enigmatyczną Twiggy, białą blond piękność wychowaną w innym niż on świecie. Za sprawą dziewczyny chłopak przechodzi kolejne inicjacje w świat dorosłości. Jest sierpień 2011 roku, Londynem wstrząsają zamieszki wywołane śmiercią czarnoskórego Marka Duggana z rąk policji. Oddziały w pełnym rynsztunku bojowym stawiają bojaźliwie czoła żywiołowi rozwścieczonych młodych. Decyzje, które Leon podejmie w tych okrutnych okolicznościach, naznaczą go na całe życie.

PIĄTEK

Multikino – 11:30

Ash (2017)Ash (2018), reż. Xiaofeng Li

Współczesne Chiny. Dwie brutalne zbrodnie, jedna precyzyjna i przeprowadzona w iście egzekutorskim stylu, druga niechlujna i dokonana pod wpływem buzujących emocji. Trwające ponad dziesięć lat policyjne śledztwo prowadzące na zmianę do obsesyjnego poszukiwania poszlak oraz mentalnego wycieńczenia. Niekonwencjonalna przyjaźń ponad klasowymi i społecznymi podziałami, zrodzona na bazie fascynacji moralną niejednoznacznością Zmartwychwstania Lwa Tołstoja, opowiadającego tylko pozornie o innych ludziach, innym kraju, innych czasach. Trójka zagubionych mężczyzn uwikłanych w niezrozumiałą dla nich sieć zależności, z biegiem czasu coraz trudniejszą do rozszyfrowania. I dziesiątki pytań bez oczywistych odpowiedzi. Gdzie przebiega granica pomiędzy dobrem i złem? Czy znany i szanowany altruista, który służy wielu za model do naśladowania, może być w głębi duszy manipulatorem, oportunistą, mordercą? Czy cham, prostak i damski bokser zasługuje na śmierć, czy jednak bardziej cywilizowaną karę?

Multikino – 14:30

The Recce (2018)The Recce (2018), reż. Johannes Ferdinand Van Zyl

Południowoafrykańska wojna graniczna to mało znany w perspektywie światowej konflikt militarny trwający od połowy lat 60. do początku lat 90. XX wieku na terytoriach Republiki Południowej Afryki, Namibii i Angoli. W skali makro demokratyczny Zachód ścierał się z komunistycznym Wschodem o przyszłość kontynentu. W skali mikro młodzi mężczyźni stawali się fizycznymi bądź tylko mentalnymi wrakami, powracając do żon, których nigdy już nie poznawali, lub do rodzin, z którymi więcej ich dzieliło, niż łączyło. Głównym bohaterem jest Henk, jeden z tytułowych recces, wysoce wyszkolonych członków południowoafrykańskich sił specjalnych, który zostaje wysłany na tajną misję na terytorium wroga. Pozostawiwszy w domu ciężarną małżonkę, mężczyzna nie potrafi stuprocentowo zaangażować się w misję i popełnia błąd, który wywraca życie wielu osób do góry nogami. Na przykładzie Henka film opowiada o tym, jak wojna oddziałuje na cały naród, na ojców i synów, matki i córki, mężów i żony, braci i siostry, żołnierzy i cywili.

Multikino – 20:30

Western (2017)Western (2017), reż. Valeska Grisebach

Na bułgarskiej prowincji, przy granicy z Grecją, robotnicy z Niemiec budują hydroelektrownię. Między nimi i miejscową ludnością rodzi się rywalizacja prowadząca do konfliktów. Co więcej, kiedy Niemiec Meinhard – mogący uchodzić za bohatera klasycznych westernów, przeniesionego we współczesne realia – spróbuje pokonać barierę językową i różnice kulturowe dzielące go od mieszkańców bułgarskiej wsi, znajdą się tacy, zarówno wśród nich, jak i jego niemieckich kolegów z budowy, którym to się nie spodoba. Być może jednak pojednanie będzie możliwe. Western to film o zderzeniu kultur i mentalności. Nakręcony skromnymi środkami (w pięknych plenerach), grany przez aktorów niezawodowych, odniósł znaczący sukces artystyczny, zdobywając szereg nagród.

SOBOTA

Opera Nova – Sala Główna – 20:30

Stephan James and KiKi Layne in If Beale Street Could Talk (2018)If Beale Street Could Talk (2018), reż. Barry Jenkins

Młodziutka Tish kocha Fonny’ego nad życie. Z wzajemnością, bowiem chłopak nie widzi świata poza nią. Zostają jednak rozdzieleni, gdy Fonny trafia do więzienia pod zarzutem gwałtu na pewnej Portorykance. Chłopak ma doskonałe alibi, ale zdaje się, że w oczach policji niweluje je kolor jego skóry. Tish i Fonny nie przestają się jednak kochać, spodziewają się zresztą dziecka, a dziewczyna i jej doświadczona przez życie matka podejmują różne próby uwolnienia chłopaka od postawionych mu zarzutów. Czy miłość i rodzinna solidarność będą w stanie złagodzić traumę dłuższego pobytu w więzieniu?

Opera Nova – Sala Główna – 23:15

Destroyer (2018), reż. Karyn Kusama

Erin Bell była obiecującą agentką FBI, przed którą rysowała się świetlana przyszłość. Mogła uratować w swojej karierze wielu ludzi. Mogła napsuć krwi niezliczonym przestępcom. Mogła, ale nie wyszło. Prawie dwadzieścia lat temu na skutek pewnego traumatycznego wydarzenia stoczyła się prawie na samo dno. Przy życiu i zmysłach trzyma ją w zasadzie tylko siła nabranego niegdyś rozpędu, a także wiara, że uda jej się dokonać kiedyś zemsty na człowieku, który odpowiadał za jej upadek. Czy uda jej się wymierzyć po latach sprawiedliwość? A jeśli nawet tak, to czy pozbawiona celu będzie w stanie przypomnieć sobie, kim była kiedyś?