PoNapisach
Tumblr Instagram Facebook Twitter
NAJNOWSZE LOSOWE
STREFA VHS

Camerimage 2017

No i zakończył się najlepszy festiwal na świecie. Międzynarodowy, prestiżowy Camerimage 2017 dobiegł końca. Przez osiem dni było zaprezentowanych kilkaset filmów (wliczając teledyski, etiudy, shorty, dłuższe i krótsze formy ekranowej wypowiedzi). To naprawdę sporo. W przypadku takiej liczby i seansach pokazywanych od rana do późnych godzin nocnych na sześciu rożnych salach (trzy w Multikinie, kino Orzeł i dwie sale w Opera Nova) nie dało się wszystkiego zobaczyć. Nie ma bata. Wyjątkowo rozbudowana redakcja, z wyjątkowo agresywnymi redaktorami (miej kartę wejścia, a się dostań!) mogła opisać dużo, ale wciąż nie wszystko. Zobaczyłem więcej niż opisałem, ale wybaczcie, że odbierane całym sercem Braveheart czy kilka innych skwituję tylko słowem arcydzieła. Co tu dużo recenzować. Każdy przecież widział tytuły z retrospektywy Johna Tolla. O! A na zamknięciu gali pan prezydent Rafał Bruski również napomknął, że Waleczne Serce to jego Top1. No i przeszliśmy gładko do wspomnianej już gali zamknięcia. Jeden z moich filmów roku (Trzy billboardy za Ebbing, Missouri), został ulubionym filmem publiczności. Nagrodę krytyków dostał Sweet Country (będzie o nim aż w dwóch miejscach, stay tuned!). Cała gala obfitowała w wiele uroczych momentów, te wzruszające przyszły razem ze wzruszeniami uczestników. Zawsze udziela mi się atmosfera, gdy nieradzący sobie z emocjami (i dobrze! Nie każdy może być Franciszkiem Maurerem) wkracza na scenę i ze ściśniętym głosem odbiera być może swoją pierwszą, mam nadzieję, że nie ostatnią statuetkę. Było też sympatycznie, bo lokalnie, czyli bydgoszczanin Marcin Sauter zgarnął nagrodę za krótkometrażowy film dokumentalny Żalanasz – pusty brzeg (gratulacje). Potrzebnego kolorytu dodał gość zza oceanu, legendarny reżyser teledysków, który współtworzył to, co spijaliśmy ze starego MTV. Sceniczny zwierz, fucking awesome Wayne Isham. Bon Jovi, Judas Priest, Michael Jackson, Janet Jackson, KISS, Roxette, Mötley Crüe, Britney Spears, Kelly Clarkson, Whitesnake, to tylko mały procent gwiazd, dla których Isham robił teledyski i przykład rozstrzału w jakim funkcjonuje twórca. Innymi słowy, kręcił ze wszystkimi, co zresztą widać po wyrywnym usposobieniu. Rokrocznie Camerimage daje mi wiele kina w kinie i to z tego pierwszoligowego sortu. Gdzież indziej na jednej scenie, jednego wieczoru posłuchacie i zobaczycie Kennetha Branagha, Phillipa Noyce’a, Johna Tolla, Edwarda Lachmana i wielu innych.

Nagrodę w konkursie głównym (to będzie ciekawe!) poprzedził mały manifest jury odczytany przez przewodniczącego Michaela Apteda (Park Gorkiego, Nell, Goryle we mgle, Córka górnika), który dotyczył prezentowanych filmów na tegorocznym Camerimage (wiem, który konkretnie przegiął pałę. Jeszcze o nim będzie) i bezpodstawnego pokazywania w nich przemocy. Szacuneczek, że wspólnie doszli do takiego konsensusu i wniosek powstał, chociaż absolutnie się z nim nie zgadzam. Ja mimo wszystko chciałbym wierzyć, że całe medium filmowe jest sprawą przemyślaną i występująca przemoc służy opowiedzeniu czegoś.

Cały festiwal jak zwykle został pierwszorzędnie zorganizowany, w rzece Brda nikt się nie utopił (a próbował!). Moje nieliczne seanse, zawsze były takie same, czyli odbierane przez całą widownię, która niczym jeden organizm pompowała tą samą kinofilską krew. To świetne uczucie, gdy masz na sali tyle ogarniętego filmowo towarzystwa, które swoje emocje żywiołowo manifestuje, zawsze zresztą idealnie zgrywając się w tych samych miejscach. Gwizdy, gdy pojawi się kolejny filmowy zwyrol, oklaski, gdy w drzwiach pojawia się bohater z potrzebną odsieczą. Brawa, gdy mniejszy wygarnie większemu, radosny śmiech, gdy cwaniak dostanie po uszach i w końcu gorący aplauz, gdy kochankowie odnajdą się w mroku i zobaczymy ten długo wyczekiwany pocałunek. Lubię to wspólne przeżywanie bez komentowania. Każdy z widzów na festiwalowych salach był kinem.

Lista nagrodzonych poniżej (za Camerimage.pl). Wszystkie zrecenzowane filmy z tegorocznego festiwalu znajdziecie tutaj.

KONKURS GŁÓWNY 

Złota Żaba: Dusza i ciało (recenzja tutaj)
zdj. Máté Herbai 
reż. Ildikó Enyedi

Srebrna Żaba: Niemiłość (recenzja tutaj)
zdj. Michaił Kriczman
reż. Andriej Zwiagincew

Brązowa Żaba: Najpierw zabili mojego ojca (do obejrzenia na platformie Netflix – tutaj)
zdj. Anthony Dod Mantle
reż. Angelina Jolie

NAGRODA FIPRESCI 

Nagroda Międzynarodowego Jury Krytyków FIPRESCI dla reżysera najlepszego filmu z Konkursu Głównego – ze szczególnym uwzględnieniem roli zdjęć filmowych: Sweet Country (recenzja za chwilę)
 
zdj. Dylan River, Warwick Thornton
reż. Warwick Thornton
*** *** ***
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Nagroda Publiczności Camerimage: Trzy billboardy za Ebbing, Missouri (film roku? recenzja tutaj)
zdj. Ben Davis

reż. Martin McDonagh

*** *** ***
KONKURS FILMÓW POLSKICH 

Najlepszy Film Polski: Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej (recenzja tutaj)
zdj. Michał Sobociński
reż. Maria Sadowska

*** *** ***

KONKURS ETIUD STUDENCKICH

Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa – Złota Kijanka: All of Us
zdj. Felix Striegel 
reż. Katja Benrath
szkoła: Hamburg Media School (HMS)

Srebrna Kijanka: Across the Street
zdj. Tom Durand
reż. Jeanne Privat
szkoła: Institut National Superieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion (INSAS)

Brązowa Kijanka: Rocco
zdj. Martín Urrea 
reż. Gerard Nogueira
szkoła: Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC)

*** *** ***

KONKURS DŁUGOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Złota Żaba — za najlepszy film dokumentalny: Radio Kobanî
zdj. Nina Badoux
reż. Reber Dosky

Złota Żaba — za najlepszy dokument fabularyzowany: Potentiae
zdj. Ricardo Garfias
reż. Javier Toscano

Specjalne Wyróżnienie: Normal Autistic Film
zdj. Miroslav Janek
reż. Miroslav Janek
*** *** ***
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH 
Złota Żaba — Grand Prix: Żalanasz – pusty brzeg
zdj. Marcin Sauter
reż. Marcin SauterSpecjalne Wyróżnienie: Find Fix Finish
zdj. Nikolai Huber
reż. Sylvain Cruiziat, Mila Zhluktenko
*** *** ***
KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców PolskichNajlepszy debiut reżyserski: Borg/McEnroe. Między odwagą a szaleństwem
zdj. Niels Thastum
reż. Janus Metz*** *** **

KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Najlepszy debiut operatorski: Zimowi bracia
zdj. Maria von Hausswolff 
reż. Hlynur Pálmason

*** *** ***

KONKURS WIDEOKLIPÓW

Najlepszy wideoklip: Leningrad „Kolschik”
zdj. Genrih Meder
reż. Ilja Najszuler

Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: alt-J „3WW”
zdj. Dustin Lane 
reż. Young Replicant

*** *** ***

FIRST LOOK – KONKURS PILOTÓW TELEWIZYJNYCH
Najlepszy pilot: Black Spot: Stranger Comes To Town
zdj. Christophe Nuyens 
reż. Julien Despaux, Thierry Poiraud
*** *** ***
KONKURS SPOTÓW REKLAMOWYCH „FUNDUSZE EUROPEJSKIE W KADRZE”
Organizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-PomorskiegoNagroda Główna: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego za spot Zmieniamy Podkarpackie z Funduszami Europejskimi – czas na twój pomysł!

Nagrody specjalne poprzedzone świetnie zmontowanymi klipami z przekroju twórczości.

John Toll – Nagroda za Całokształt Twórczości
Paula Wagner – Nagroda dla Producentki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną
Wayne Isham– Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Wideoklipów
Haris Zambarloukos i Kenneth Branagh – Nagroda dla Duetu Autor Zdjęć – Reżyser
Frederick Wiseman– Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym
Phillip Noyce – Nagroda za Całokształt Twórczości dla Reżysera
Paul Hirsch – Nagroda dla Montażysty ze Szczególną Wrażliwością Wizualną
Adam Stockhausen – Nagrody dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną