Fest Makabra 2

Fest Makabra, czyli „objazdowy” festiwal grozy z filmami prezentowanymi w kinach w całej Polsce. Kina studyjne, multipleksy, domy kultury. Fest Makabra może zagościć wszędzie tam, gdzie znajdą się fani tego najszlachetniejszego z gatunków filmowych. Nikt mi bowiem nie powie, że strach nie jest najszczerszą z ludzkich reakcji…

Festiwal rozpoczyna się w Halloween, a lista kin (ciągle uaktualniana), dokładne terminy, dodatkowe szczegóły znajdują się na stronie festmakabra.pl . Organizatorem kinowej makabry jest Kino Świat.

Nie przedłużając, oto program festiwalu. A u mnie będziecie mogli już niebawem poczytać o każdym z nich. Autorem plakatu jest Andrzej Pągowski.

 

Szklana trumna / El ataúd de cristal (2016), reż. Haritz Zubillaga

Klaustrofobiczny, koncertowo zagrany i wizualnie wysmakowany hiszpański horror o cenionej aktorce, która spędzi zamknięta w limuzynie najgorszą noc swojego życiu. Wcielająca się w główną rolę, popularna prezenterka telewizyjna i aktorka Paola Bontempi serwuje widzom aktorski popis najwyższych lotów, tworząc jedną z najbardziej soczystych i przekonujących heroin kina grozy ostatnich lat. Reżyser Szklanej trumny, Haritz Zubillaga, autor m.in. wielokrotnie nagrodzonego krótkiego horroru Martwe godziny znalazł się na liście „dziesięciu wschodzących gwiazd hiszpańskiego kina” sporządzonej przez prestiżowy magazyn Variety. Film zdobył nagrody dla najlepszego reżysera, najlepszej aktorki i najlepszego filmu na kanadyjskim festiwalu horrorów Fright Nights, a jego triumfalny obieg festiwalowy wciąż trwa.

Elegancko ubrana aktorka (Paola Bontempi) wsiada do luksusowej limuzyny, która ma ją zawieźć na uroczystą galę. Po chwili szyby ciemnieją, telefon traci zasięg, a drzwi zatrzaskują się. Z głośników dobiega przerażający, zmodulowany głos, informujący o regułach gry. Jeśli kobieta chce przeżyć, musi posłusznie wykonywać kolejne, budzące moralne opory polecenia porywacza.

Słudzy diabła / Pengabdi Setan (2017), reż. Joko Anwar / RECENZJA

Indonezyjski hit, który w weekend otwarcia obejrzało ponad milion widzów! Osadzony w latach 80. duszny horror, będący remakiem kultowego filmu z 1980 roku pod tym samym tytułem, uważanego za najbardziej przerażający film grozy z Indonezji. Upiorna atmosfera, nieoczywista intryga i zatrzęsienie mocnych scen przyprawią o dreszcze nawet najbardziej wytrawnych miłośników ekranowej grozy. Reżyserem filmu jest Joko Anwar – wszechstronny indonezyjski specjalista od kina gatunkowego, odpowiedzialny m.in. za filmy Zapis moich zmysłów (Festiwal Filmowy Pięć Smaków), Modus Anomali (sekcja Midnight Madness festiwalu SXSW w Austin) i serial HBO PółświatySłudzy diabła zdobyli aż 13 nominacji podczas Indonezyjskiego Festiwalu Filmowego, w tym za Najlepszy film, reżyserię, scenariusz i zdjęcia.

Rini (Tara Basro) wraz z rodzicami (Bront Palarae i Ayu Laksmi) i trzema młodszymi braćmi zostają zmuszeni do sprzedania domu i zamieszkania u babci, aby opłacić kosztowne leczenie matki. Nieznana choroba, na którą kobieta zapadła trzy i pół roku temu, pochłania resztki rodzinnych oszczędności. Gdy chora umiera, ojciec Rini podejmuje się pracy, pozostawiając dzieci same w domu. Niedługo potem dom zaczyna nawiedzać upiorna zjawa łudząco przypominająca niedawno zmarłą kobietę. Wychodzi też na jaw ukrywany przez lata fakt o zawartym w przeszłości mrocznym pakcie, którego konsekwencje sięgają obecnie domowników. Aby uchronić rodzinę przed niebezpieczeństwem, Rini i jej bracia muszą rozwikłać tajemnicę z przeszłości.

Pamiętam cię / Ég man þig (2017), reż. Óskar Thór Axelsson

Mroczna ekranizacja bestsellerowej powieści grozy Yrsy Sigurðardóttir, zwanej królową islandzkiego kryminału. Jeden z największych hitów frekwencyjnych w Islandii, który przez trzy tygodnie od premiery był najpopularniejszych tytułem na lokalnym rynku. Połączenie mroźnego, skandynawskiego dreszczowca z opowieścią o nawiedzonym domu i ghost story. W jednej z głównych ról występuje podbijający Hollywood islandzki aktor Jóhannes Haukur Jóhannesson – znany z ról w kinowym hicie Atomic Blonde i serialu HBO Gra o tron.

Po samobójczej śmierci starszej kobiety w kościele, nowy psychiatra, Freyr (Jóhannes Haukur Jóhannesson), odkrywa, że zmarła miała obsesję na punkcie zaginionego przed trzema laty ośmioletniego chłopca. W tym samym czasie troje przybyszów z miasta przyjeżdża odrestaurować stojący na uboczu opuszczony dom, w którym z czasem zaczyna dochodzić do przerażających zdarzeń. Obie historie splata los tajemniczego chłopca, który zaginął sześćdziesiąt lat wcześniej…

 

Okręt strachu / Mo Lun (2016), reż. Zao Wang

Dynamiczny i brutalny chiński horror surwiwalowy o grupie ludzi walczącej o przetrwanie na pokładzie naszpikowanego pułapkami statku. Film nawiązujący do kultowych serii Piła Cube. W roli głównej występuje Ruby Lin (The House That Never Dies) – popularna w Azji aktorka nazywana chińską królową krzyku.

Młoda Liu Chenchen (Ruby Lin) buntuje się przeciwko swojej zamożnej rodzinie i wraz z chłopakiem postanawia wziąć udział w rejsie statkiem, na pokładzie którego odbędzie się wyjątkowa gra z wysoką nagrodą finansową. Jednak to, co z początku zapowiadało się na wyśmienitą zabawę, okazuje się w śmiertelną grą o życie, której uczestnicy rzuceni są w sam środek tajemniczego świata intryg. Gdy zmyślne i doskonale zakamuflowane pułapki idą w ruch, brutalnie eliminując kolejnych pechowców, Liu wraz z garstką ocalałych musi zrobić wszystko, żeby przetrwać.

Głosy ze ściany / Voice from the Stone (2017), reż. Eric D. Howell

Emilia Clarke (Daenerys z Gry o tron) i Marton Csokas (Sin City 2: Damulka warta grzechu) w mrocznej i pełnej suspensu gotyckiej opowieści o strachu, tajemnicy i romansie, osadzonej w toskańskim zamku w latach 50-tych. Film porównywany przez krytyków m.in. do Sierocińca, twórczości Alfreda Hitchcocka i Edgara Allana Poego. Na ścieżce dźwiękowej „Głosu z kamienia” znalazł się m.in. utwór skomponowany przez charyzmatyczną wokalistkę zespołu Evanescence, Amy Lee.

Toskania, lata 50. Do okazałego zamku przybywa ambitna pielęgniarka Verena (Emilia Clarke, Gra o tron), by zaopiekować się młodym Jakobem (Edward Dring), który po śmierci matki przestał mówić. Żyjąc z ojcem (Marton Csokac, Władca pierścieni) w rozległej kamiennej posiadłości, chłopiec nie tylko odmawia jakiejkolwiek rozmowy, ale sprawia wrażenie, jakby był pod wpływem tajemniczego uroku, rzuconego przez złowieszczą istotę. Aby uratować chłopca Verena musi stawić czoła potężnym siłom, kryjącym się w murach zamku.